tag:blogger.com,1999:blog-69123112157573411892024-02-19T16:48:44.319+01:00fransien van der putt - texts on dance and other stuff<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-989472161931419682013-06-27T17:59:00.001+02:002013-06-27T18:02:19.808+02:00na @Holland Festival 2013 - zijn het er ondertussen 26Een beetje laat, maar ik heb zojuist het laatste artikel over een voorstelling in het Holand Festival geupload. Twee keer eigenlijk meer over muziek geschreven dan over iets anders, zie ongenadig-genadig-shirokuro-bouwt-voort-op-hamerslag-oestvolskaja en eerder het stuk over het werk van James Dillon, Nine Rivers.
Mitchel-lee van Rooij en Tomoko Mukaiyama in 'Shirokuro' van Beutler en <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-37456953478920514152013-05-26T14:49:00.004+02:002013-05-26T16:52:55.366+02:00reviews and interviews with Raimund Hoghe
Good reads about the brilliant work of Raimund Hoghe, including interviews in which he elaborates on his approach of theater in the making. In English, German, French and Dutch (mostly reviews), at Hoghe's homepage.
Mentioning this after stumbling on a great text: Dancing the sublime, an interview with Bonnie Marranca for PAJ: A Journal of Performance and Art, May, 2010.<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-7029439326045914482013-05-24T01:24:00.004+02:002013-06-27T17:47:16.990+02:00de dodo bestaat niet meer, leve de dodoHet schijnt dat ik al 21 artikelen heb geschreven voor cultuurpers in de afgelopen twee jaar Je vindt ze hier: cultureelpersbureau.nl/author/fransien<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-50113215921686622252013-05-24T01:17:00.000+02:002013-05-24T01:27:22.814+02:00Alsnog, Etcetera 126 Zombie Aporia - 2 jaar geleden?Zombie AporiaDAVID LINEHANEen zombie is iemand die levend is noch dood. Uit de dood opstaan betekent volgens ingewijden dat je een aantal vitale eigenschappen moet missen. Zo heeft een zombie geen ziel meer noch een eigen wil, en ook het regenererend vermogen van het lichaam ontbreekt. Ondanks de wederkeer rot het lichaam gewoon verder. Van de saignante details, die de zombie tot een <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-20907222005669255722013-02-25T20:27:00.000+01:002013-02-25T21:27:50.655+01:00Holland Festival 2012: Wilson/Ambramovic, Charmatz and LinyekulaIn June 2012 I wrote about performances in the Holland Festival, again for the Dutch webzine DeDodo.nl. Besides a preview/interview with Faustin Linyekula about his production of La Création du Monde, I also wrote about Enfant by Boris Charmatz and about Life and death of Marina Ambramovic by Bob Wilson. Well, Wilson, Charmatz and Linyekula were not on their own doing stuff. Crowds of famous and <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-854882490671683242013-02-25T19:03:00.000+01:002013-02-25T21:13:34.788+01:00Springdance 2012: Dimchev, Sehgal en Avdal/ShinokaziIn April 2012 I wrote about several performances at Springdance festival, the last time Bettina Masuch was directing, for of coarse DeDodo. This means most text are rather short and all in Dutch - quiet an exercise!!
There was I-on from Ivo Dimchev; Field works - office by Avdal and Shinozaki; and Symphony X by the REDUX ORCHESTRA conducted by the composer himself, Ari Benjamin Meyers, directed <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-28527457879966646262013-02-25T18:48:00.003+01:002013-02-25T21:21:46.287+01:00Ibrahim Quraishi, 2012In April 2012, just before Ibrahim showed a new work at Springdance, I interviewed him for danspubliek.nl.
I also wrote about his new production My private Himalaya for the festival magazine DeDodo of Cultureel Persbureau.
All in Dutch i am afraid :)
<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-56271595920167213182012-02-17T11:29:00.007+01:002012-02-17T12:29:05.082+01:00sex, politiek en beweging - something raw 2012Something Raw is al meer dan tien jaar een van de weinige plekken in Nederland, waar de vraag naar artistieke en maatschappelijke urgentie van het lichaam op de bühne wordt uitgezocht, met alle lol en risico van dien. Veel voorstellingen worstelden met de ‘impasse van het vertoon’: zijn mensen dan louter dingen geworden om naar te kijken? Porno is het ene uiterste, de brave danser van het grote <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-51469350209449017882012-02-17T11:21:00.001+01:002013-02-25T21:19:26.543+01:00Laurent Chetouane @ we live here - reportYears ago, after witnessing a performance of Heiner Müller's Germania 3 - Tod in Berlin in Bochum, Laurent Chetouane (1973) decided to switch from a career in engineering to studying theatre. Since then the French director has built up an impressive body of work. He became renowned in Germany for staging radical text theatre productions at many of the major German theatre houses, directing <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-59348649807246845592011-11-14T22:33:00.001+01:002011-11-14T22:35:21.002+01:00salva sanchis registration of now h e r eit is 74 minutes long<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-12052700687446188102010-12-07T18:49:00.000+01:002010-12-07T18:49:22.616+01:00ken robinson on creativity<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-70122745958249977942010-12-03T11:30:00.007+01:002010-12-03T14:16:52.184+01:00Etcetera 122: Are we here yet? Meg StuartHier mijn bespreking van Are we here yet?, het vuistdikke boek dat Meg Stuart en Jeroen Peeters schreven en samenstelden over 15 jaar Damaged Goods, verschenen in Etcetera nr. 122.
Beschouwingen hebben de neiging het werk los te zingen van de onbestemde praktijk waaruit het voortkwam. Het gaat om de voorstelling en niet om het artistieke verkeer dat er aan voorafging en er op zal volgen. Toch<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-30352732025281530072010-12-03T11:00:00.000+01:002010-12-03T11:00:16.119+01:00solange´s first vimeo, the interview with jaques rancieresMy friend Solange de Boer has been publishing texts by Jaques Ranciere, rather couragiously, with her small and elegant publishinghouse Octavo. The excellent translations by Walter van der Star are not a luxury, for Ranciere is not only very inspiring but also sometimes hard to follow, or better: someone to really study. Here is the interview Solange put online:
jaques rancieres at EYE Amsterdam,<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-23953277646832375402010-10-08T21:00:00.002+02:002010-10-08T21:06:03.821+02:00Staat van het Theater 2010 door Joan NederlofUitgesproken op 2 september 2010 tijdens de opening van het Theaterfestival in de Stadsschouwburg van Amsterdam.
De staat van het Theater 2010
Met de toespraak voor de Staat van het Theater in het vooruitzicht, speurde ik in maart 2010 wekenlang in de grote landelijke dagbladen naar politieke nieuwsberichten over kunst en theater. Het woord ‘theater’ kwam ik helemaal nergens tegen. De eerste <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-21070359506045321422010-05-27T14:14:00.007+02:002010-06-30T17:13:10.602+02:00Etcetera 121: Working Titles - Ivana Müller
Het lijkt simpel: wij stellen ons dingen voor, er worden ons dingen voorgesteld. Terwijl we toekijken overleggen we met onszelf over wat er aan de hand is en wat er te doen staat. Titels, tussenkopjes, aanduidingen van tijd en plaats, voornemens, een gemoedstoestand, gedachten en dialogen, zij worden allemaal geprojecteerd op de achterwand. Een twitterende toneelschrijver wijst de weg en laat <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-71500081273996299932010-04-07T19:43:00.019+02:002010-05-27T14:15:54.161+02:00in memoriam raoul teulingsRaoul Teulings
4 april 1959 - 2 april 2010
Afgelopen vrijdag, twee dagen voor zijn 51ste verjaardag, heeft een van mijn dierbaarste kennissen en collega's, vriend filosofoof en kunstenaar Raoul Teulings, een einde aan zijn leven gemaakt. Raoul was niet alleen een vreselijk innemend mens, met warme gebaren en een open blik - zijn manier van denken was een voorbeeld, zijn aandacht van tijd tot <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-1511168340735482712010-01-26T00:05:00.011+01:002010-01-30T19:08:13.081+01:00over zwervers gesproken - siebe thissen onlineIk zocht jaren, en vroeg ook vaak, zelfs aan Siebe Thissen zelf, naar - maar vond zojuist pas de tekst die dito uitsprak ter gelegenheid van de lezingencyclus De mal van Duchamp, onderdeel van een door Raoul Teulings georganiseerde tentoonstelling tijdens het Triple X Festival 1998: Original Perdu.
Zelden zo'n frisse, onbespoten denker en schrijver meegemaakt. Siebe Thissen toverde zonder veel <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-48327738384687381002009-12-02T00:44:00.003+01:002009-12-02T03:21:05.847+01:00Het is stil in AmsterdamHet is stil in Amsterdamde mensen zijn al slapende auto's en de fietsenzijn levenloze dingende stad behoort aan een paar enkelingen zoals ikzomaar hardop in jezelf te kunnen pratenzomaar hardop te kunnen zingende auto's en de fietsen zijn wezenloze dingende mensen blijven slapent is zo stil in Amsterdamen god zij dank niemand die ik tegenkwamhaaaaaaoooooooooooaioooooowooooooaaaaiiiaaooot is stil <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-83465495091187477292009-10-09T09:09:00.033+02:002009-11-09T01:44:34.057+01:004 x4 danskritiek: het verschil tussen Linning en Van DijkWie kan mij zeggen: het verschil tussen Linning en Van Dijk?Tegen het einde van een 4x4 bijeenkomst over danskritiek jongstleden september in de Brakke Grond, maakte Constant Meijers een kleine draai en verzuchtte: ”Maar het is ook moeilijk om over dans te schrijven. Ik bedoel, noem mij de criticus die zoiets als het verschil tussen Anouk van Dijk en Nanine Linning goed kan verwoorden?” Deze <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-79975542966178471722009-10-02T18:05:00.024+02:002009-10-14T16:23:33.925+02:00Annelies Passchier 1955-2009Spring in het veld, eeuwige blaag, is niet meer.Vorige vrijdag, op 2 oktober, werd Annelies Passchier begraven op St. Barbara. Uit alles sprak het hilarische levensgevoel waarmee Annelies de wereld te lijf ging en op gezette tijd mij en vast heel veel anderen een goede dag bezorgde, met een hoofd om de hoek van de deur en een enkele, goed geformuleerde zin, tussen de bureaus losgelaten, klinkend.<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-56018849087793967472009-07-01T16:01:00.005+02:002010-06-30T17:12:02.761+02:00Open brief aan NRC n.a.v. bericht over Pina BauschGeachte Redactie, L.S,
Uw berichtgeving over het overlijden van Pina Bausch wekt bij mij grote verbazing. Vooral de zin "Ze stond bekend om haar radicale en vaak overdreven danstechnieken." doet geen goed.
Wat bedoelt de schrijver (journalist?) van dit uiterst summiere nieuwsbericht met 'overdreven danstechnieken'? Ik vind het een wonderlijke formulering voor de omschrijving van het werk van een<a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-54903702017549618112009-07-01T14:33:00.032+02:002009-11-02T12:39:21.818+01:00Leave, I was going to say leave all that - Beckett and the plotless body of dance.Looking back at my research with Giulia Mureddu at Danslab in February of this year, when we explored possibilities for the use of text in dance with the actor Efrem Stein and the dancer Kay Patru, a few things come to mind.Text is considered as a world apart by dancer and dancemaker alike. Although everybody uses it, people with a background in dance have the tendency to consider language and <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-87999292483603357122009-03-08T02:20:00.026+01:002009-03-23T01:15:37.912+01:00"I live, knowing that I could be dead in half an hour"Patricia De Martelaere, one of my favorite writers and a great philosopher, has died this week. She was only 51. Here is an interview from 1998, written by Maurice Timmermans for Observant, a weekly published by the University of Maastricht. For those who read Dutch.Ik leef in het besef dat ik over een half uur dood kan zijn"Weet je dat dit een heel exclusief interview is", begint Patricia De <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-32882484769827094322009-02-13T01:07:00.000+01:002009-02-13T15:42:44.356+01:00the unnamableA beautiful animation film, based on the novel of the same name by Samuel Beckett. By jenny.triggs@blueyonder.co.uk at Daniel Warren TVIn the last weeks of February 2009 dancer Kay Patru, actor Efrem Stein, choreographer Giulia Mureddu and me will continue our research into differences or dialects in body tone and tradition between dancers and actors (or anyone) at danslab in The Hague. We will <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6912311215757341189.post-64522732760476964782009-02-13T00:28:00.009+01:002009-03-08T21:16:33.801+01:00shaolin kungfu monksThere is an expression that prostitution is the eldest occupation in the world. I would add that fighting is the eldest form of sports. Fighting traditions combine physical and mental training with rhetoric and decoration. In the practice of fighting, there are direct relations with performance strategies from circus, dance and theater. Just like in prostitution. To impress, to attract and to <a href="http://www.linkedin.com/in/fransienvanderputt">fransien van der putt</a>http://www.blogger.com/profile/15249771603883946114noreply@blogger.com